donderdag 14 mei 2015

Tijd en geld vliegt

Het is alweer 3 maanden geleden dat ik eens een berichtje heb geschreven. De tijd vliegt de laatste tijd voorbij. Het kan haast niet anders dan dat dit wel de drukste tijd uit ons leven is. Met twee kleine kinderen, basisschool, kinderdagverblijf, zwemles, huishouden, etc en 40 uur werken in de week, vliegt de tijd voorbij.

Om weer eens in het schrijfritme te komen, eerst maar eens een samenvatting van waar we nu met alles staan:

Financieel:
Er is een tijd geweest dat we bijna €1250 euro per maand konden sparen, maar dat is niet meer... We sparen nu officieus €775 euro per maand, en officieel zal dat zo'n €550 euro zijn. Er is namelijk altijd wel weer wat (auto onderhoud/zwemles/verjaardagboodschappen etc). 

Wel lossen we elke maand nog €250 "extra" af op onze hypotheek. Sinds november 2014 hebben we al €5250 extra ingelegd op het aflossingsvrije gedeelte van onze hypotheek. 

Qua spaargeld staan we er slecht voor: van €10.000 gezakt naar, schrik niet, €500 euro nu. Het is hier echt wachten op het vakantiegeld, dan kan er weer een paar duizend gespaard worden. De enorme terugval heeft te maken met een tweetal verbouwingen in ons huis en tuin.

Gas Water Licht:
Het energieverbruik gaat goed. We betalen maandelijks €90 euro voor een koud, vrijstaand huis waar vroeger €160 euro per maand werd betaald. Met deze €90 euro betalen we waarschijnlijk precies genoeg. Het jaarverbruik is na veel isoleren, glas vervangen en zonnepanelen gestabiliseerd op 1200m3 gas en 100kWh stroom.

Vooruitblik:
Het plan is om als gezin lekker te blijven doen wat we nu doen. Het gaat allemaal prima en iedereen is gezond. Persoonlijk wil ik wel een aantal korte cursussen gaan doen om mijn werkgebied te verschuiven van verkoop naar verkoop/grafisch/e-commerce. Waarschijnlijk ga ik hier eind mei of begin september mee starten.
Financieel willen we het jaar in ieder geval eindigen met €5000 spaargeld. De hypotheek blijven we  €250 extra aflossen met aan het eind van het jaar een grote extra storting. Al met al is het plan om zo'n €7000 hypotheekschuld te verminderen.

Zo, dat was weer eens een berichtje! Ik ga er vanuit dat ik nu weer eens wat vaker ga posten. Als er nog vragen zijn, laat het even weten, dan heb ik gelijk inspiratie voor een volgend bericht :) 

2 opmerkingen:

  1. Wat knap dat jullie gewoon doorgaan met aflossen ook al is het spaargeld drastish gezakt, ik vind dat dan weer een lastige keuze.

    Je koptekst spreekt me erg aan; "besparen prima, maar het comfort of plezier mag niet minder worden"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat jullie idd ook gewoon doorgaan met aflossen! Krijgen jullie het vakantiegeld zo laat? Wel fijn dat het nog komt, want anders lijkt het me wat lastig om op die €5000 aan het einde van het jaar te komen (uitgaande van een startbedrag van €500 en dan nog 5 maanden x €550 erbij). Hier is het ook vooral wachten op de belastingteruggave, dan krijgt de boel gelukkig weer een stevige impuls! Hoewel ik nu al mijn best doe om zo dicht mogelijk bij mijn doel in de buurt te komen, want als ik ga wachten tot die teruggave, dan valt hij zeker tegen. Dat is meestal zo, omdat je er dan met te veel dingen op gaat rekenen, van 'dit moet nog komen, dus..'. En dan is het ook weer weg voor je er erg in hebt.

    BeantwoordenVerwijderen