zaterdag 25 oktober 2014

Financieel gaat het iets minder

Ons (financiële) leven is de maand Oktober flink veranderd.
1. Ik ben op mijn werk minder gaan verdienen.
2. Onze oudste zoon is van het kinderdagverblijf naar lagere school gegaan.
3. Mijn vrouw is minder gaan werken.
4. We hebben iemand gevraagd om ons tuinonderhoud maandelijks te doen.
5. We laten de boodschappen (tijdelijk) even bezorgen door AH ipv zelf halen.
6. We zijn standaard extra gaan aflossen op onze hypotheek.

Dit alles zorgt voor een flinke verandering qua inkomen, sparen en uitgaves.
Tot voor kort bleef er per maand €1100,- euro over om te sparen. Daar bovenop konden we nog variabel extra zo'n €450,- sparen.
Dus ongeveer €1550,- was elke maand vrij te besteden/sparen.

Nu, vanaf oktober, is dat nog maar €1039,- euro.

We zijn in inkomen totaal €200,- euro achteruit gegaan (eigen keus, minder uren/intensief)
We laten het tuinonderhoud doen = € -45,-
We laten de boodschappen bezorgen = € -25,- (duurdere super + bezorgkosten)
We lossen extra hypotheek af = € -250,- euro
We hebben ons beiden € 250,- euro totaal minder leefgeld toebedeeld.

Totaal is dat minus € 770,- euro.
Nu ons oudste kind naar school gaat, gaan we daar ongeveer €200,- euro op vooruit.

Alles bij elkaar gaat het financieel dus wat minder per maand (zo'n €500,-).

Gelukkig zijn er wel weer besparingen aanstaande:
- onze energierekening wordt per 1 dec €25,- per maand lager.
- onze telefoonabonnementen worden per 1 dec €8,- euro per maand lager.

Kortom, het is even raar/wennen momenteel aan de nieuwe bedragen :)


4 opmerkingen:

  1. Kan me voorstellen dat het even wennen is.

    Maar zie je hypotheek-aflossing echt als iets dat ervoor zorgt dat het financieel minder gaat? Ik heb juist altijd het idee dat extra kunnen aflossen een teken is dat het juist hartstikke goed gaat financieel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je jezelf minder leefgeld toebedeeld, hou je dat toch over?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer ook maandelijks 230 euro apart te zetten voor extra aflossing, maar omdat de buffer helemaal, nou ja, bijna weg is, worden nu alle zeilen bijgezet om eerst deze te vullen. Daarna gaan we weer verder zoals voordien.

      Verwijderen
    2. Dat vind ik nou het handige van de ING: je hoeft niets apart te zetten voor een extra aflossing. Je kan het direct overboeken naar je hypotheekschuld en sswwwooossh je geld is "weg".
      Ik zou idd ook eerst de buffer weer aanvullen hoor, ook al levert aflossen nu meer op dan sparen..

      Verwijderen