zaterdag 12 april 2014

Zonnepanelen, Slimme meter & EON

Vandaag 12 april 2014 is eindelijk een 4 maanden durend conflict met EON Benelux afgehandeld. Onderstaand een samenvatting van hoe alles gelopen is. Het uitgebreide verhaal vind je hier.

12 december 2013: 
Wij krijgen van EON een eindafrekening van 549,- euro te betalen terwijl we zelf berekend hadden 250,- euro terug te krijgen. Dit bedrag wordt eind december met een incasso van onze rekening geboekt en door ons gestorneerd omdat we het niet eens zijn met de afboeking. Hierover bellen we met EON. EON geeft toe dat onze verbruiksstanden 2x op de eindfactuur staan en er geen teruglevering genoteerd is. Zij beloven de incasso te stoppen totdat een nieuwe eindafrekening is opgemaakt. Wij zien dat deze incasso-stop-belofte niet wordt nageleefd in onze ING internetbankieren omgeving en weigeren op voorhand de incasso. De incasso wordt echter wel uitgevoerd, ondanks de weigering. 549,- euro is van onze rekening af ten gunste van EON.

09 januari 2014:
EON zegt de bovenstaande 549,- euro niet te hebben. EON heeft 2 incasso's staan, 1 stornering en 1 weigering. Daaropvolgend is de incasso-stop ingegaan. Onze 549,- euro is dus van de rekening af, ten gunste van de EON, maar de EON heeft dit nooit ontvangen. Een onderzoek wordt bij de ING gestart.

04 maart 2014:
Eindelijk hebben wij ons geld terug. Het blijkt door de overgang naar IBAN dat er fouten worden gemaakt bij de ING. Bedragen worden wel afgeschreven, maar komen niet bij de begunstigde aan. Tegelijkertijd stuurt EON ons een nieuwe eindafrekening van 198,- euro.

08 april 2014:
Eindelijk wordt de teruglevernota van de EON a 454,- euro te ontvangen op onze rekening gestort.

12 april 2014:
Wij betalen de eindafrekening a 198,- euro aan de EON.

We zijn precies 4 maanden verder en van 549,- euro te betalen, naar 255,- euro te ontvangen gegaan. De EON is een maatschappij die niet te vertrouwen is. Ze zetten verbruik op je eindafrekening dat je niet verbruikt hebt. Ze communiceren niet. De ING heeft door de overgang naar IBAN veel problemen gehad, maar zouden beter moeten communiceren.
Ik heb met beide organisaties in totaal, zonder te overdrijven, zeker 15+ keer contact gehad. Elke keer het verhaal opnieuw moeten uitleggen..

Mijn tip na dit te hebben meegemaakt: 
- Houd je verbruik heel goed bij, maak desnoods foto's van je meterstanden op begin- en einddatum contract.
- Vermijd zolang je kan een slimme meter. Een oude Ferrarisschijf is met zonnepanelen momenteel beter te begrijpen door de energieleveranciers en voorkomt fouten.



- En ga nooit, nooit, nooit, nooit, alsjeblieft, nooit in zee met EON Benelux.



2 opmerkingen:

  1. Ook ik ging vorige jaar over op zonnepanelen en had E_on. Ook dit jaar over gegaan op Essent.
    Ik heb bewust geen slimme meter genomen, zou dat de oplossing geweest zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bedankt voor de tip van fotos maken van de meterstanden!! ga ik gelijk even doen! we zijn net voor ik dit las overgestapt naar eon nl.. hoop dat het bij ons beter gaat :) (maar wij hebben geen zonneenergie oid, dus geen teruglevering etc)

    BeantwoordenVerwijderen