maandag 3 februari 2014

Water kost niets

Onlangs hebben wij een nieuwe vaatwasser gekocht.
Hiervoor hebben we een aantal machines vergeleken op energieverbruik per cyclus en waterverbruik per cyclus.

Als je je er in verdiept, dan merk je eigenlijk pas hoe goedkoop water in Nederland is:

Vaatwasser 1: 2600 liter per jaar : aanschafwaarde 500,- euro
Vaatwasser 2: 1200 liter per jaar : aanschafwaarde 850,- euro.
Energieverbruik is voor beide machines 262 kWh per jaar o.b.v. 206 wasbeurten pj.

Als je nou kijkt naar wat het verschil in kosten is vwb het waterverbruik tussen de 2 machines, dan is dat 1,89 euro... PER JAAR..

Water kost ongeveer 1,35 euro per 1.000 liter.

Kortom bezuinigen op gas en stroom is vele malen interessanter.

Bespaar jij op water?
Hoe doe je dat?

6 opmerkingen:

  1. Ik bespaar zeker op water, maar niet uit financieel oogpunt. Voor mij is het meer principieel, wij hebben schoon drinkwater in overvloed maar niet iedereen heeft dat geluk!
    -Wij hebben een waterbesparende douchekop
    -ik was mij meestal aan de wastafel i.p.v. douchen (bespaard ook nog gas),
    -ik was af met de hand en gebruik meestal een half teiltje water hiervoor,
    -het (nog vrij schone) afwaswater laat ik staan om later vieze dingen in voor te laten weken
    - ik heb regentonnen zodat ik de tuin en de dieren geen kraanwater hoef te geven.
    - in de toekomst gaan wij een composttoilet nemen, zodat wij niet meer door hoeven te spoelen met water.
    Er is genoeg te doen om te besparen dus, en het water is hier in Duitsland zelfs nog goedkoper als in Nederland!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik bezuinig ook op water, deels vanuit financieel oogpunt, maar vooral omdat het zonde is om het te verspillen. Ik ga er niet superver in, maar wel kraan niet zomaar laten lopen, sosm een keer wachten met doortrekken (met name als ik aan de thee zit en elke 10 minuten voor drie druppels naar de wc moet), een waterbesparende douchekop, water uit de droger weer in de wasmachine en de vaatwasser en wasmachine alleen vol laten draaien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi,

      Wat bedoel je precies met "water uit de droger weer in de wasmachine"?

      Verwijderen
  3. Op basis van alleen die verkoopprijs is de keuze snel gemaakt, denk 'k!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker!
      Wel apart dat ik niet direct een meerwaarde aan het duurdere exemplaar kan ontdekken. Terwijl hij wel 350,- euro duurder is..
      Waarschijnlijk betaal je 350,- euro extra voor de 1400 liter die je met het duurdere exemplaar op jaarbasis bespaard..

      Verwijderen
  4. Verspilling is natuurlijk zonde, maar daar houdt het voor mij wel op. Met douchen let ik wel op, maar dat is vooral vanwege het gas.
    Echt op water besparen levert je zo weinig op. De waterrekening is vooral hoog vanwege vastrecht en belasting. Een kuubje meer of minder maakt weinig uit.

    BeantwoordenVerwijderen