donderdag 6 februari 2014

Och, had ik maar nooit...

Ik baal er van dat ik ooit zelf een slimme meter aangevraagd heb.

We hebben nu een jaar een slimme meter via Liander en ik ben er niet blij mee.

Destijds dacht ik:
- Iedereen krijgt er toch 1, waarom zal ik dan niet nu alvast overstappen.
- Het is handig met zonnepanelen. De teruglevering is direct gespecificeerd.
- De plaatsing was gratis.
- De data wordt gelijk geupload naar een energieverbruiks manager.

Alle vier de redenen zijn nogsteeds intact, maar in de praktijk is zo'n ding wel lastiger dan vooraf gedacht..

1. Energiemaatschappijen kunnen nog niet (snel/vloeiend) omgaan met het op afstand uitlezen.
Zowel EON vorig jaar als Energiedirect dit jaar willen perse dat je zelf de gegevens invult bij aan- of afmelding.

2. Verbruik is bij ons incorrect uitgelezen.

3. Eigenlijk vind ik het zelf ook maar onduidelijk met die 4 telwerken: 1.8.1, 1.8.2, 2.8.1 en 2.8.2.. Vroeger had je gewoon 1 stand en that's it..

In essentie is een slimme meter natuurlijk makkelijk. Zolang de energiemaatschappijen er echter niet goed mee om kunnen gaan kan je beter zo ver mogelijk van die meter afblijven..

Sta jij ook zo tegenover de slimme meter?
Wat voor meter heb jij?

3 opmerkingen:

  1. Ik wil absoluut geen slimme meter, omdat het wat mij betreft een inbreuk is op mijn privacy. De energiemaatschappijen kunnen hier wat mij betreft te veel informatie uithalen, en ook wanneer ze maar willen. Dat gaat mij veel te ver!
    Wij hebben dus gewoon een ouderwetse meter, en zijn daar heel blij mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben een slimme meter die gelijk geplaatst is toen ons huis (nieuwbouw) werd opgeleverd. Geen keuze dus. Ik herken niet het 'ingewikkelde standen' verhaal :-). Hier eenvoudig af te lezen en ook nog nooit gedoe gehad met het fout uitlezen. We zijn al twee keer overgestapt naar een andere leverancier en dat ging geruisloos en foutloos. Herken dus de ervaringen niet maar ben er juist blij mee omdat het iedere dag makkelijk overzicht geeft in ons verbruik.

    BeantwoordenVerwijderen