zondag 10 november 2013

Twijfels over 2500,- euro

Eind van dit jaar hebben wij 2.500,- euro "over". Bij elkaar gespaard uit extra en onverwachte inkomsten en besparingen.

Dit bedrag willen we gebruiken voor een aflossing op ons aflossingsvrije deel van onze hypotheek.

Deze extra storting levert netto aan lagere rentelasten op: 2.500 * 4,95% = 123,75 - 46,95 HRA = 76,80 euro per jaar.

We kunnen er ook voor kiezen om 2.500,- euro te investeren in een zonneboiler. Hiermee zouden we gemiddeld 150m3 gas besparen op jaarbasis. 

Deze investering levert netto aan lagere jaarlasten op: 150 * 0,62 = 93 euro * 1,3% rentevergoeding = 95,79 euro per jaar.

Wat zouden jullie doen?


4 opmerkingen:

  1. Volgens mij is de keus dan toch niet zo moeilijk?
    Ik zou gaan voor de grootste besparing.
    Overigens zijn er banken die meer rente vergoeden (LeasePl.Bank)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De grootste besparing is idd logisch, maar dan zijn wel de 2.500 wel "kwijt" (die ligt dan op het dak)...
      Dat is bij aflossen niet het geval. Daarom twijfelen we nu ook.
      Kiezen voor een betere cashflow nu, of een snellere aflossing?

      Verwijderen
  2. Zelf had ik het in de aflossing gestopt, die besparing loopt de rest van je hypotheeklooptijd door, terwijl de besparing van de zonneboiler hooguit de levensduur van dat apparaat (of tot je verhuist) doorloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heb zelf een zonneboiler op het dak bespaard ons meer dan 150m3 gas per jaar
    mocht ik het overdoen dan zou ik kiezen voor een aflossing op de hypotheek
    zonneboiler heeft net als een ketel ook onderhoud nodig er gaat in de leverduur ook zeker wat kapot .
    mocht er toch een zonneboiler komen ga voor kwaliteit ik dacht ook dat ik kwaliteit had maar dat viel tegen

    mvg

    BeantwoordenVerwijderen