donderdag 19 september 2013

Electrisch verwarmen gaat wel goed

Vanaf dinsdag deze week is het "te koud" in ons huis om niet te verwarmen. De temperatuur schommelt binnen tussen de 18 graden overdag en 16 graden na de nacht. Temperaturen om af en toe de CV eens aan te hebben; maar dat doen we niet ! ;)
Vooralsnog werkt het om als we thuis zijn de elektrische kacheltjes aan te doen. 's Ochtends een half uurtje voor we weggaan om te werken en 's avonds om de kamer van onze zoon even op te warmen voor hij gaat slapen.
Ondertussen komt er elke dag nog flink wat energie van de zonnepanelen, dus blijven we quitte staan qua verbruik door deze manier van verwarmen.
Zolang het buiten tussen de 10 graden 's nachts en 18 graden overdag blijft, redden wij het nog wel even zonder CV! 


5 opmerkingen:

  1. Hoi, hoi,
    Ik ben even terug gaan lezen in je blog en heb even een paar vraagjes.
    Die teller voor het douchen, waar kun je die kopen? Lijkt mij erg handig en heb er al vaker aan gedacht. De prijs die bij jou vermeld staat daar wil ik hem wel graag voor hebben.

    Ook lees ik dat je 2500 per jaar extra wilt aflossen en dat je na 10 jaar van die 25000 af bent. Goed van jullie, die 100 euro per maand heb je dan weer verdiend.
    Nu weet ik niet waar je je leefgeld voor gebruikt, persoonlijk vind ik dit erg veel. Mijn man en ik hebben allebei 50 euro per maand zakgeld, maar daar hoeven wij niets extra's van te doen. Gewoon voor luxe spulletjes.
    Zou je niet ipv 350 per maand beiden 250 per maand beiden nemen en die 200 per maand dan reserveren voor de extra aflossing? Zo heb je het bedrag al bij elkaar.
    Nogmaals ik weet niet wat jullie doen van die 700 euro dus misschien zit ik wel helemaal fout.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De "douchetimer" hebben wij een halfjaartje terug bij de Blok.ker gehaald voor rond de 3 euro. En het werkt perfect hoor! Eerst even wennen dat je de tijd terug ziet lopen, maar al snel merk je dat 5 minuten lang genoeg is. Let wel, het is een keukentimer, dus niet geheel waterdicht (wij hebben hem op het plafond geplakt met dubbelzijdig tape).

      Het leefgeld a 700 euro is +/- 500 euro luxe (zak)geld voor kapper, een broodje hier en daar, dagje sauna, cadeautjes e.d (schandalig hoog bedrag hiervoor eigenlijk..). Dan blijft er 200,- euro over en die sparen we elk apart op een eigen spaarrekening.
      We doen dus eigenlijk jouw voorstel al, alleen lossen we 200 pm niet af, maar sparen het individueel..

      Eigenlijk zouden we ook zuiniger/strenger met het leefgeld om moeten gaan... Met 100,- pp redden we het pm denk ik ook wel.. In dat geval zouden we dan 500,- extra kunnen aflossen/sparen... Maar ja, dan begint het hele leven wel heel erg om besparen te draaien..

      Lastig luxe probleem....
      Bedankt voor je reactie, erg leuk!

      Verwijderen
    2. Bedankt, ga eens kijken bij Blokker.
      En 500 is dan ook wel ineens erg extreem. haha. De helft zou zelfs al teveel zijn voor die 2500.

      Verwijderen
  2. Ik dacht dat electrisch verwarmen veel duurder was?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole,

      Ja joh, elektrisch verwarmen is ook veel duurder dan via een gas CV.

      Maar wij hebben door de zonnepanelen veel stroom "over". Stroom die "over" is, daar betaald de energieleverancier maar 0,07 cent vergoeding per kWh voor, dus gebruiken wij de overtollige stroom om in voor/najaar geen gas te gebruiken.

      Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen