woensdag 14 augustus 2013

Verwarmingsbuizen isoleren

Het was geen fijn karweitje, maar gister heb ik de verwarmingsbuizen onder ons huis geïsoleerd.

Door onze kruipruimte loopt 1 aanvoer- en retourleiding van een meter of 7. Deze liep volledig ongeïsoleerd vanaf de CV-ketel onder de vloer door de kruipruimte richting een drietal radiatoren.

Deze heb ik dubbel geïsoleerd met 15mm buisisolatie, en daar omheen 35mm buisisolatie (van de G.amma).
De 15mm kost ongeveer 2 euro per meter, de 35mm ongeveer 3 euro per meter. Voor om en nabij de 5 euro per meter heb je dan onderstaande verwarmingsbuis isolatie:

Het is moeilijk om een antwoord op internet te vinden wat deze vorm van isolatie nou exact bespaart.
Ik ben gemiddeld maar uitgegaan van 4 euro per meter / 6m3 gas per meter (zie ook deze site).

Volgens mij is het voor ons dus na 1 jaar rendabel.

Ben wel benieuwd of iemand over buisisolatie exacte cijfers heeft?
Helaas had ik 2 meter te weinig gekocht, dus ik kan nog een keer de kruipruimte in... En dat is niet echt prettig. Onderstaand nog wat foto's:








Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen