zondag 21 juli 2013

Uitvaart verzekering

Ik heb een uitvaartverzekering bij M.onuta. Die heb ik sinds 2003, dus 10 jaar precies. Elke maand wordt er 5,87 euro maandpremie afgeschreven. 
Deze polis bestaat enerzijds uit een aantal diensten die M.onuta gegarandeerd zal uitvoeren op het moment dat ik kom te overlijden.  Anderzijds bestaat deze polis uit een vrij besteedbaar bedrag van momenteel 1442,- euro. Dit bedrag is bedoeld voor aanvullende uitvaartkosten die niet onder de diensten vallen. Deze uitvaartverzekering is een zogenaamde indexerende uitvaartverzekering. Dit betekent dat de uitvaartverzekering jaarlijks licht in waarde stijgt en dus waardevast is. M.onuta garandeert de uitvoer van dit pakket ongeacht of de uitvoer nu noodzakelijk is of over bijvoorbeeld 30 jaar.

Ik heb lang getwijfeld of deze verzekering nou wel zo nodig was. Een uitvaart kost volgens mij zo'n 5000,- euro, een bedrag dat je "tzt" wel aan spaargeld/bezittingen zou moeten hebben. Waarom dan je leven lang premie betalen? 

Om drie redenen:
1. Omdat het ook morgen kan gebeuren. Ik heb dan niet direct het spaargeld om aan een uitvaart te besteden
2. Wanneer je deze polis opzegt, dan wordt deze premievrij gemaakt. Dit betekent dat M.onuta bekijkt hoeveel premie ik sinds 2003 heb ingelegd. Van dat bedrag worden dan kosten voor polisonderhoud en risicodraging gehaald. Dit resulteert dan in een premievrije waarde. Deze premievrije waarde blijft bij M.onuta gereserveerd staan tot mijn overlijden en niet geindexeerd. In geval van overlijden kunnen mijn nabestaanden dan uitvaartnota's indienen tot aan de premievrije waarde.
3. Het voordeel van deze uitvaartpolis ten opzichte van sparen is dat bij deze polis ook diensten gegarandeerd zijn.


Dus opzeggen voor die 60 euro jaarlijks ga ik niet doen.
Wellicht dat overstappen mogelijk is, dat heb ik eigenlijk hiervoor nooit uitgezocht...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten